19 mars 2012

Våtmarken breder ut sig hos mig

BLÖTT Redan igår kunde jag konstatera att de blöta områdena på sjön blev större och större. Om du går på isen är det roligt. Om du försöker gå på vattnet, blir du blöt och måste simma. Det är inte roligt.

Idag är det den stora dagen då jag har bestämt att isen ska försvinna. Det är dags att det blir vår nu, tycker jag. Jag har spanat i flera dagar nu, varvid jag har observerat att våtmarkerna breder ut sig till förfång för ispromenerande svarta fåglar. Men det finns andra fåglar som blir desto gladare.

Dagen började kanske inte så lovande. Det kom kraftiga vindstötar vid sjutiden idag på morgonen. Med vinden kom också ett snöfall. Jag skulle ju ha vår!
Fast vinden var bra, nu när jag hade bestämt att isen skulle försvinna från min sjö. Det var också vad som hände. Snart var hela istäcket på glid. Min tanke var att det skulle försvinna från min del av sjön. De som bor på Torpön tycker nog bara att det är kul med isvallar på stränderna.
I nuläget ser det lovande ut, Stora vågor som sköljer över enstaka isflak.
Imorgon hoppas jag att jag kan presentera bilder på en spegelblank och isfri sjö.

Hej så länge
Sverker

Leg. ishund


LOVANDE I förgår såg det riktigt lovande ut. Ingen is jämte stranden, men större delen av min sjö var istäckt. Förra lördagen seglade de med isjakter på sjön och husse och jag tog en ispromenad. Men det var då.

LÄSKIGT Har du sett Hitchocks film ”Fåglarna”? Då förstår du att det inte känns så bra, när dett kommer en massa svarta mördarfåglar och slår sig ner på min is utanför mitt hus. Det var då jag bestämde att isen skulle försvinna fortast möjligt.

SIMFÅGLAR Så snart det blev små rännor i isen, kom simfåglarna för att prova sina färdigheter i just simning. De har ju inte haft så många tillfälligheter till träning, eftersom det har varit is på sjön. De får inte heller gå till simhallen, har jag hört.

LOVANDE Visst ser det bra ut? Isen håller på att blåsa bort. Sedan bilden togs för en timme sedan har det hänt mycket. Vinden har tilltaget och mer is har blåst iväg. Imorgon är årets första isfria dag!

1 kommentar:

  1. I simhallen har de ju badankor - därför får inte simfåglarna var där. :)

    SvaraRadera