1 april 2015

Sjunkhål avslöjade en gömd skatt

SJUNKHÅL Döm om min förvåning när jag upptäckte ett stort sjunkhål i min gräsmatta i morse. Vad hade hänt? Varför? Vad fanns i hålet? Var det mullvadarnas fel?

Det är inte ofta, om ens aldrig, som det uppträder sjunkhål i min trädgård. Men just idag hände det. Min husse såg naturligtvis alla kostnader det skulle bli att fylla igen det, men jag var nyfiken vad som fanns där nere.
Nu pratar inte husse om kostnader längre.


Ibland har man otur, ibland har man tur. Men att otur blir tur, det är inte vanligt.
Ett stort hål i gräsmattan är ju något som man normalt inte traktar efter. Men varför blev det ett hål?
Vid en närmare undersökning visade det sig att det var taket till en hittills alldeles okänd grotta, som hade gett vika. Inte nog med det, det var en riktig lyckogrotta visade det sig.
Det var en grotta med flera salar. Jag döpte dem genast till Silversalen, Guldsalen och Ädelstenssalen. Varför, undrar du säkert. Jo, det har sina rika orsaker. Grottan gömde helt makalösa skatter.
– Ingen mer blodpudding, sade min husse glatt. Varför då, undrade jag. Blodpudding är ju så gott.
– Hädanefter blir det bara festmat! Husse var lyrisk.
– Är det något du vill ha Sverker? Tuggben, lövbiff som Lucy eller ett nytt stiligt koppel med ädelstenar?
Jag nöjer mig med lövbiff och tuggben. Koppel är jag helst utan.

Hej så länge
Sverker

Leg. skatthittare

VAKT Det är ingen idé att du kommer hit och försöker plocka åt dig av mitt fynd. Jag vaktar nämligen. Här ser du när jag vaktar Guldsalen. Du ser även lite av guldet som finns där inne.

4 kommentarer:

  1. Ohhhhh vilken tur att mullvadarna grävt ett sånt stort hål så du hittade skatten :)

    SvaraRadera
  2. Du narras väl inte nu, Sverker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag? Narras? Absolut inte. Jag kanske luras. Kanske.

      Radera